Ett yrke som länge förknippats med frihet är lastbilschaufför. Man spenderar många timmar ensam bakom ratten och behöver inte oroa sig för att chefen hänger över axeln. Visst är det ett yrke som lockar just på grund av friheten och resandet? Men det ligger också mycket ansvar i att framföra ett fordon som väger över 30 ton och är ca 20 meter långt. Lasten i flaket måste också alltid komma fram både i tid och i gott skick. En lastbilschaufför måste ha C eller CE-körkort och då man ofta är företagets ansikte utåt är det viktigt med servicekänsla.
Inte bara lastbilar i åkerier
Lastbilschauffören är oftast anställd av ett åkeri som samordnar transporterna och ser till att godset kommer fram både i tid och så smidigt som möjligt. Då lastbilar producerar mycket avgaser finns också ett ansvar för att inte köra onödiga sträckor eller med tomt flak. Däremot är inte alla åkerier beroende av lastbilar för att frakta sitt gods till och från kunder. På senare tid har andra alternativ lyfts fram. miljö- och transportpriset Årets lyft i Skånevanns av ett grönt åkeri som använder cykeltransport för frakt i de alltmer förtätade stadskärnorna. Ett smart och innovativt initiativ för att både förnya och förenkla branschen.
Jobb både i Sverige och utomlands
Somliga lastbilschaufförer kör fasta rutter för sitt åkeri inom ett begränsat område som t.ex. inom en kommun. Visst kan det vara bekvämt att slippa övernattningar och alltid veta var man befinner sig men det finns också möjlighet att köra längre turer både norrut och söderut. Åkeribranschen och behovet av tyngre transporter finns i stort sett över hela världen och för den som är villig att spendera en del tid hemifrån finns möjlighet att se nya länder och miljöer. Det skulle kunna uppfattas som enahanda att bara ligga på vägen hela dagarna men som lastbilschaufför träffar man ständigt på nya människor och händelser.